Thursday, April 18, 2013

Masa

'Masa itu emas' tapi aku rasa emas itu lebih murah berbanding emas. kenapa? sebab walaupun semahal manapun emas, tapi masih mampu dibeli. tetapi kalau masa yang sudah berlalu, segunung emas pun tak mampu untuk mengembalikan masa yang telah pergi. aisehhh emo pulak aku malam-malam ini. huhu

Sambil busy2 buat Final Year Project, sempat lagi aku fikir, eyh dah sem akhir aku dekat UPSI. terasa macam baru jer semalam aku daftar tanpa mengenali sesiapapun dalam kos. Bila congak-congak balik, aku dah terlepas dari kepompong family, aku sudah boleh berdiri dengan kaki sendiri. *macam selama ini berdiri atas kaki orang lain =_=

Pada masa yang sama, orang yang hadir dalam hidup saling silih berganti juga menemani hari-hari. Dimana orang datang dan pergi daripada hidupku, dimana yang mengisi keceriaan di hati juga pergi dalam masa 4 tahun di UPSI. Pengalamanan berjauhan dengan family dan menerima berita tergempak pemergian arwah nenek telah menyedarkan diri bahawa tiada kekal di dunia ini malah menguatkan diri untuk menerima cubaan hidup.

Tekanan assigment yang berlambak-lambak ditambah dengan majlis kenduri abang amat menuntut diri membahagi masa dengan bijak. Walaupun kadang kala diri ini tidak mampu untuk menanggung stress. Ku sangka diri ini kebal tetapi rupanya tidak, baru sahaja tekanan yang sedikit sudah menggelabah.



Bila terjaga dari lamunan yang panjang, sudah 23 tahun rupanya aku. tapi...?? apa yang aku sudah lakukan selama ini. Belajar untuk menggenggam segulung ijazah sedang dilakukan. tapi hati ini masih lagi belum mencapai 'utiliti' a.k.a kepuasan yang maksimum. kenapa yer?  Bila dah besar, perlukan duit yang banyak. bekerja sampingan juga sudah dilakukan, tapi masih tidak dapat memuaskan hati. Ku merenung diri, tidak mendapat jawapan. ku terus mencari tapi keseronokkan sementara yang diperoleh.
Gelak ketawa bersama rakan-rakan juga tidak pernah kering gusi dibuatnya. tetapi masih juga tidak ketemu jawapan bagi sekeping hati yang kosong.

terus mencari jawapan, iyer aku memerlukan pasangan. cuba bergerak ke dunia tersebut. hati bahagia. tapi hanya sekejap. dan datang jemu di jati. rupa-rupanya pasangan juga tidak dapat mendamaikan hati yang kekosongan. Diri ini terus bergerak untuk mencari ketenangan dan masa juga telah pergi meninggalkan diri ini yang masih mencari ERTI KEHIDUPAN YANG SEBENAR. Walaupun jawapan sebenarnya telah diketemui, iaitu mencari CINTA DAN REDHAI ALLAH. tapi kenapa diri ini masih sukar untuk berusaha mencari ketenangan tersebut. Hampir-hampir untuk mendekatinya tapi masih hanyut ditelan arus dunia. DEMI MASA, masa yang berlalu tidak dapat dikejar kembali tetapi masa yang akan datang berilah aku kekuatan untuk aku hidup dalam erti ketenangan dan kebahagian sebenar.
 Amin ..


No comments:

Post a Comment