Saturday, February 9, 2013

Abang yang nak kahwin, aku yang semangat tempah baju~!

'Walimatulurus', kalau dapat kad ini, memang wajib bagi kita sebagai umat islam kena menghadirkan diri ke majlis perkahwinan melainkan perkara yang tidak dapat dielakkan. Tahun 2013 rasanya ramai orang bertemu jodoh.

Bulan MAC ja ada 3 kenduri kahwin orang terdekat aku, dua orang rakan zaman kecik-kecik dan lagi seorang abg aku sendiri. Belum masuk tahun 2013 aku dengan semangat dah beli kain ela, guess what, first time aku beli kain saree. Kain saree sangat mahal tapi aku berjaya beli yang murah semasa musim perayaan plus beli dekat MYDIN yang berharga RM 70 = 6meter. Aku rasa sangat murah sebab kain saree disertakan lace yang terlalu banyak. Kalau beli kain lace sahaja sudah mencecah RM 28 semeter (paling murah kot, i think so) huhu...

Mak dan kakak aku pun tak melepaskan peluang yang ada, tetapi mak shaye suka dengan kain shayerr la. saya kan anak yang baik, saya cuba purak-purak tidak mengerti perasaan bonda terchenta. hahaha baik kan? baik kan?

Kain saya ada kombinasi warna hijau dan pink soft. Macam-macam peterns yang saya survey dekat internet. Kalau boleh mahu ala2 bolly, tapi memandangkan mendapat bantahan daripada kakak dan mak.

'buat fashion pelik2, takut nanti pakai sekali jer'

Boleh diguna pakai juga statement tue. akhirnya decide untuk buat kurung pahang sahaja. :(
hati ini tidak rela melihat kain saree dipotong dengan gaya yang biasa sahaja. sobb sobb..

Hantar dekat aunty tailor, dia cakap 'ehh kain u cantik, tak akan nak buat kurung pahang ajer? let me design untuk u yer.

Lace kain you dua-dua ada di hujung, so i nak kasi pusing letak dekat dada you, baru nampak kalau lepas pakai tudung, dekat tangan you pula, i buat pink and then hijau and then pink and then bla bla bla.... *aku tak leh nak imagine lagi sebenarnya time tue* aku hanya angguk-angguk dengan muka blank. dalam hati, ikut citarasa aunty ajer la, asal tak nampak felikkk.

baju you pula bahagian depan i kasi pendek, belakang labuh sikit plus kembang sikit kiri dan kanan. kain i buat macam biasa ajer potong payung.

'ikut suka aunty la nak wat macam mana pun, i follow jer..' *dalam hati berdebar tunggu hasil*

selepas 2 bulan, aku tak sabar gila nak tunggu hasil. Nasib baik aku berpuas hati dan berbaloi jugakla dengan harga RM 160 upah. Tunjuk dekat makcik, dia cakap dah boleh pakai tunang sekali. cehh ke situ pula ngarutnya. hehe.


lace ini sepatutnya ada di bahagian leher, tetapi aunty dengan baik menghabiskan masa godek-godek kain aku sampai betul-betul ada di bahagian tengah.  Lace ini memang dah terlekat pada kain ela, so tak perlu cari lace lain lagi :)


 Haa yang ini lah bahagian lengan sewaktu aunty explain, aku jadi bingung2.
kejap pink kejap hijau kejap pink apa entah..




abaikan pemandangan yang berselerak itu, hehe.  Bahagian kain pun ada dua kaler, atas hijau dan bawah pink. Bahagian belakang baju itu lah yang dimaksud kan aunty, nak kasi kembang-kembang sikit macam ada ekor..  ^_^

Last sekali dipadankan dengan half moon shawl, nasib aku terjumpa kombinasi kaler yang sama jugak.




ini baju ke Kuala Terengganu, baka; kakak ipar kita orang sana :)

baju belah rumah sendiri, aku beli baju ready make ajer.  Dress yang bertingkat-tingkat.  Tetiba aku terfikir, aku ke abang aku yang nak kahwin sebenarnya. hehehe


 

1 comment:

  1. cantik la baju tu..xsangka saree pun boleh turn jd gojes cm2..good inspiration.

    ReplyDelete