Friday, February 8, 2013

7 hari 6 malam

Ini bukan pakej percutian or camping, ini pakej mendera diri selepas 4 bulan cuti  praktikal tapi tak sentuh-sentuh langsung, kajian tindakan, refleksi dan 'Projek Tahun Akhir' a.k.a adik beradik TESIS !
apa itu kajian tindakan dan refleksi? rasanya sesiapa yang in edu course lbh memahami, tetapi purak-purak tidak pernah DENGAR perkataan tersebut termasuk aku, haha *kalau boleh*

Resign 31hb Jan from Jabil, terus aku berangkat ke Ipoh, menginap rumah BFF aku, Aini. tapi sebelum tue, rindu sangat-sangat kawan sekerja Jabil, sangat sporting and honestly, it is first time for me 'bergaul' dengan kakak2 dan abang2 yang jauh lebih tua. Serius sangat susah bagi aku untuk bercampur dan bertahan dengan keletah orang tua.
Nama pun orang tua kan, kuat berbebel dan suka marah-marah tidak kena tempat. Orang muda seperti aku yang hot tempered terpaksa menahan diri daripada tunjuk belang. Memang mencabar fizikal dan mental. tapi alhamdulilah...banyak mengajar aku erti dunia yang sebenar dan menyiapkan diri sebelum melangkah ke alam pekerjaan.

Haishh betul la orang kata, mendidik anak biarlah dari rebungnya, aku dah biasa tidur balik selepas solat subuh, tapi terpaksa menahan mata ku yang sepet ini kerana corak suasana rumah Aini sudah terang benderang. Bagusnya tak tidur balik. Aku kalau hari bekerja or tak ada kelas jer lepas subuh tidak tidur tapi tengahari memang sah2 la tilam yang dicarinya.  *kalau dah kahwin nanti nak ajar anak-anak aku macam tue jugak la * hehe

Sampai jer dah lewat senja, kami sempat makan laksa dekat padang polo jer, not bad. kuah sangat pekat dan rasa suma perfect cukup. Licin semangkuk aku bedal, hehe .aku sangat cerewet bab laksa, kalau uolls tengok mulut aku kata sedap tapi laksa still banyak, nampak benor menipunya. hehe
Malam tak buat apa. online jer kejanya.

Esok pula, kami mula buat 'TESIS' !!!


                                          ok tesis sangat *tangan ke bahu mata ke atas *

Bukan apa, alang-alang dah terkeluar dari Penang, apa kata kita rehatkan minda pergi bercuti-cuti dan berkelah, baju biru tue bukan Aini, tapi satu-satunya adik dia FINAS.. Bufday GURL on dat day.
Sebab tue kitaorang g picnic kalau tak mesti lepak dekat rumah buat assigment *sila muntah* hahaha

Masa otw g Teluk Batik, aku ambil kesempatan tidur dengan alasan kereta terlalu panas dan silau padahal aku ngantukkkk !! ahhaha. dah tak ada segan silu dengan Along Aini. thanks jugak mak aini yang siapkan bekalan makanan kitaorang, bihun , wedges and my feveret cheesy ala ala KFC. home make tau tapi sedih tepung cheese tak jumpa untuk dibawa pulang ke Penang, sob sob sob

Nasib kitaorang tak sunburn sangat, mandi kejap ajer. tapi dalam hati rasa bahagia sebab tengok Finas sangat ceria. I feel like kakak kandung dia pulak, hold her hand. takut lemas tak pasal. mood take care masa tue turn on pulak.

candid time, ombak kuat sangat time nie. dah nak tertonggek kitaorang. hehe

see her big smile

tudung hitam tue la AINI.



Mamat yang jaga bot nie sangat la baik dan banyak cakap. Sementara Aini pergi amek kan duit, satu kepala RM 4 ringgit ja tapi agak jauh jugak kami round. berbaloi2... mamat india tue sembang2 la. rupanya dia Navy, umo pun dah 32 tapi isteri dia baru 23 tahun, umur aku tue. dan ada dua anak. Panjang pulak celoteh mamat tue, nak jadi kawan dengan anak-anak dia. Sangat rapat sampai isteri dia jeles. ' Kacang Lupakan Kulit, penat lelah aku jaga and kandung tapi manja dengan ayah jer' lebih kurang macam tue la dia cerita bila isteri dia merungut. *motip aku cerita pasal nie* ~ budak sekarang kena jadi kawan baru dengar cakap.

Sebelum balik, mesti kena beli tanda kenangan kan. aku beli 2 helai T-shirt, sehelai kami saja beli sesama tapi Finas tak bawa inner. So tak leh join the club la yer masa tue.

 cantik tak baju kami? ini bukan iklan sebelum dan selepas salin seluar yer. ehehe. Aini jer yang beli tapi aku tak jadi beli sebab memikirkan duit yang dah habis beli kasut. * kasut lekang* kalau tidak dah lama aku rembat seluar pink tue. huhu

kasut nie la yang baru beli, tapi sendiri felikk, kenapa warna PINK yang dipilihnya?

Malam seperti biasa online dan tidur awal. Esoknya balik T.Malim, menumpang budak DIPLOMA kenalan Aini. Kecik jer dunia, rupa-rupanya aku pun kenal jugak. So tak lerr janggal sangat menumpangkan.. ehehe..

Next next day masih lagi aku bangun lepas subuh and tak tidur-tidur lagi. pergi settle semua benda yang patut plus amek kad siswa, baru pergi bertapa buat refleksi. nak kata struggle sangat tue tak tapi alahamdulilah habis jugak la buatnya, kalau la aku struggle masa cuti 4 bulan, tak perlu rasanya aku bersusah payah sampai ke T.malim. huhu

Hari selasa kami ke Putrajaya, cari rujukan Tesis.  Memandangkan kedua-dua tak pernah ke sana, kami nekad tak jadi sewa kereta. kalau sesat sape yang menolong. Nak tak nak kami naik jugak la public transport, naik bas sks sampai ke kl pukul 9.15a.m macam tue, terus naik LRT ke Bandar Tasik Selatan, dari sana baru amek transit KLIA turun ke PUTRAJAYA. thanks a lot dapat info dari Yana and Kak Rina, kalau tidakkkkk........... tak ajdi wat tesis tapi shopping la nampaknya. haha

Sementara tunggu tren datang, sempat lagi kami berdua buat kerja gila, tangkap-tangkap gambar dan abaikan orang sekeliling, nampak macam jakun gila kat stesen tue. adaaaakukesahhh ! hikhikhik









tak cukup dekat stesen, dalam Train pun snap jugakkk, padahal ada jer orang duk memandang. maaflah kami first time naik Gerabak Panjang nie, hehehehe


sampai-sampai jer kat Putrajaya rasa selamat tapi malangnya kaunter teksi tak tahu pula KPM dekat mana, tanya kitaorang persint bape, mana la kami tau. nasib ada pakcik teksi yang tahu sampai jugak la destinasi yang dituju. Kalau uolls nak cari rujukan and nak pergi ke library KPM, cakap nak pergi kompleks E. In sha Allah sampai.

Masuk-masuk jer depan pintu, rupa-rupanya kawan kami masa matriks tengah buat praktikal. kecoh la kejap. pot pet pot pet. Nak jadikan kebetulan, Allah membantu umatnya yang benar-benar nawaitu betul, kami berdua yang berniat ikhlas nak siapkan tesis, Allah temukan kami dengan budak UPSI yang lain.


Sekurang-kurangnya ada juga yang guide kami kafe dan surau, diorang pernah datang sebelum ini. Jadi tak la kami tercari-cari lagi. Masa nak balik pun kami senang, bila Sal volunter nak hantarkan sampai ke stesen Bandar Tasik Selatan. Hanya Allah yang mampu membalas jasa baik kalian. ^_^

Sampai T.malim dah lewat tapi still tak nak tidur lagi sebab belum layan episod running man yang terbaru. haa sanggup you bersekang mata tapi esoknya, badan panas sebab tak cukup rest. Aini jer bangun, aku continue tidur sampai pukul 10.30 a.m.. Bangun-bangun buat refleksi lagi sikit. Hari esoknya sampai la ke Penang. Nasib siap jugak apa yang perlu disiapkan kalau tidak 7 hari 6 malam, habis gitue jer..huhu..




No comments:

Post a Comment