Sunday, October 21, 2012

hari-hariku...

Alhamdulillah. tamat sudah semester 7. tinggal lagi satu sem untuk menggenggam segulung ijazah. harap aku dapat posting awal, sebelum nie aku nak sambung master terus tapi rasanya terpaksa hold dulu niat tue jap. bukan sebab excaited sgt nak kerja tapi .....

member satu praktikal aku, Thinesh, ' i feel sad because we already last day today, how about you?'

' i don't have any feelings' hahaha kejam dak.. btw my students always in my mind..


 tadaa inilah anak bongsu ku, '2 bestari' mereka sangat-sangat la manja. pernah sekali tue aku ter naik 'hantu' dalam kelas. mana tidaknya, suruh hantar homework hari jumaat, tak hantar and then postponed hari isnin. tapi bila masuk hari isnin, masih tak hantar, sampai hari jumaat muncul balik. bila dah mengamuk dalam kelas baru tergedik-gedik semua hantar. haha

Muka mula la muncung jer dalam kelas bila dah kena marah. tapi entahlah rasa kesiannya jer tengok. sehari sebelum puasa, ibuy them lolipop.. terus muka berbunga-bunga. sampai akhir mereka bagi kerjasama yang sangat menggalakkan. lebih membanggakan 17 orang skor 'A' dalam exam. antara kelas form 2 paling ramai skor 'A' dalam MATHEMATICS. i'm really proud of you all my dearest student. DO YOUR BEST IN FINAL EXAM !!!


Sweet kan? tak jadi marah. tapi sejak aku praktikal ni. aku perasan aku jadi kuat berletiaq mcm geng mak2 lak rasa. jerawat pun asyik duk singgah jer. stress!!


ini pula kisah anak sulung aku, pada awal praktikal aku sangat semangat masuk kelas ini. sebab students dia lebih ramah dan plus ada dua student lelaki sangat sweet.. hahaha *mood gatal*
sorang mata dia sangat la coklat, owh cair tengok dan lagi sorang seakan-akan mcm mr henry midleton >>ohh my english!

tapi pape pown, they still my students, salah tetap salah. marah tetap marah. 3 kali tegur kata jangan tidur. masih juga nak lena. apa lagi, pitching suara pun sudah mula meninggi. wajah-wajah yang lain mula tidak merasa senang duduk. perubahan wajah menyampah pada aku juga sudah mula kelihatan. I dont care !

keadaan makin worse bila minta mereka hantar fail-fail akaun. Masih terlalu ramai yang ingkar. dari guru sporting, aku mula menjadi tegas. Mengikut jejak langkah guru-guru aku yang terdahulu. tanpa perasaan belas, aku menghalau student keluar kelas. Student yang selalu menghormati aku, mula menunjukkan ketidakpuasan hati dan mula bebai. Its not my fault. i already told them to hand in their homework 1 week ago. ALASAN tidak hadir tidak boleh diterima pakai!

Aku sedar aku tidak boleh terlalu tegas, i need to be patient. aku sudah mula slow. kawal emosi, walaupun kadang-kadang aku merasa sentap dengan kata-kata mereka. i just smile. mungkin ini perasaan guru-guru aku dulu because i quit laser before. hukum karma!



anak tengah aku, pada mulanya aku rasa kurang enak untuk masuk, disebabkan seorang student yang aku rasakan seperti nakal ataupun gengster. ada juga yang terlalu loyar buruk. tapi orang kata tak kenal maka tak cinta, lama kelamaan aku makin menyayangi mereka. they respect me. even kena marah teruk dengan aku berbanding kelas 4 sains.
Walaupun kurang cekap dalam pelajaran. tapi i love their afford. kelas diorang suma hantar fail! belived it or not?? homework pun sentiasa siap ! walaupun banyak salah.  Sampaikan salah seorang student sanggup upah pelajar form 2 untuk siapkan akaun dia. Yess aku sendiri suruh diorang tiru kalau tidak tahu. janji siap! tapi tidaklah sampai suruh upah orang lain yang buatkan.

Macam mana aku tahu? Allah maha besar, aku relief kelas budak form 2 dan  senang cita 'kantoi'.
nak marah budak form 2 tak boleh, aku cuma suruh dia sampaikan pesanan ' cantik tulisan '. Dengar cita dia takut dan nervous. Bila aku masuk kelas, aku buat dekk jer, marah tak apatah lagi tengking, lagi tak,

aku cuma cakap, aku sangat kecewa and bla bla bla.. sampai mengalir air mata *drama queen betol aku* haha. tapi serius aku sangta frust tapi bila fikir balik, sekurang-kurangnya nampak la afford dia nak habiskan kerja akaun tue kan. betul tak?




Thanks for da nice cake, actually diorang nak celebrate awal, tapi ada exam. last day hari jumaat diorang suruh tanggu. tapi aku masuk lambat ke kelas diorang. maklumla nak tawaf satu sekolah minta ampun minta maaf. So hanya 4 students ja mewakilkan kelas untuk bagi kek. pelajar lelaki pergi solat jumaat, pelajar perempuan majoriti terpaksa balik sebab parents dah datang ambil. *pelajar asrama* its okay dear. it still sweet.



tengah duduk. aku macam pelik, kenapa white board tak dibersihkan? laa touching gila beb. nak nanges. huaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa


ini antara salah satu surat dari student. not from 2 bestari, 4 sains or 4 sastera 1. tapi dari student darjah 5. owh jangan pelik, sek aku model khas, so ad pelajar sekolah rendah, pendidikan khas, sekolah teknik, pelajar agama. all in one school. pada mulanya, aku jakun la jugak tengok sekolah ini.

 
bila lalu jer kawasan kelas sekolah rendah. semua serbu panggil cikgu daya ! cikgu daya! kami nak salam. * i feel touch plus old also* >_<



i never though of all this. but i really appreciate this. i'm feel guilty when students said they need me for their account. they dont know their result of account in the future. because they started to love account and understood it. **harap guru pembimbing aku tidak terlalu busy dengan projek usahawan muda next year** pity them. :"(

thanks au baca entry nie :)

1 comment:

  1. jadi kuat membebel ke?ekeke...seronoknya baca kisah nie....tetiba teringin nak jadi cikgu...eh....kekeke....

    ReplyDelete