Friday, March 23, 2012

Menara Condong, TELUK INTAN

last destination percutian budget trip 3 hari 2 malam aku dengan member ialah Menara Condong ! antara yang pernah tersenarai keajaiban dunia ( kawan aku yang cakap ). Kenapa aku cakap budget trip?

sebab penginapan. tido dekat rumah aku dengan Balqis. Breakfast pun rumah aku and Qis juga. makan tengah hari rumah kakak M.O.

 jimat kan? jimat kan? hehe.

dari ipoh ke menara condong. makan masa yang lama juga la. sejam lebih. dalam hati berkobar-kobar. teringin nak tengok menara condong. teruja !

masuk jer pekan Teluk Intan.

" haa tue la menara condong " miza bersuara sambil tunjuk arah menara condong. kami berlima yang lain dengan semangat tercari-cari.

" mana? "

" tue...." miza tunjuk lagi

tetiba dalam kereta jadi senyap. terpegun.

"wahhh tinggi nyer. !" hahahha...

" lawak gila arr menara condong nie, dari jauh kita sampai!"

"eyhh korang tak tau ke? aku tak pernah datang tapi aku tau la rupa dia gane" miza pelik tengok kami semua macam terkejut & frust.

"tau takpe, ingat tinggi macam komtar "

"a'ah...aku pun ingat macam tue.."

sambil gelak-gelak. kami tangkap gambar jugak.. maklumla  dari jauh datang kan? lepas nie dah tau la menara condong tue macam mana! hehe...


yang pasti, menara condong tue lebih tinggi dari kami. hehe
 
                                  muka-muka paksa senyum..hehe

                                        tahun dibina 1892


        TUJUAN DIBINA:

       Melalui kajian yang dibuat terhadap Menara Jam Condong yang dahulu dikenali sebagai Jam Tinggi, tujuan  
       dan motif pembinaannya :-
  • Sebagai keperluan memadam api sekiranya berlaku kebakaran.
  • Sebagai tangki air untuk penduduk bandar sekiranya berlaku kemarau   
  • Memperingati jasa pentadbir (Pentadbir British)
  • Sebagai penentu waktu “Time Keeper” dan mercu tanda bandar Teluk Intan

    FAKTOR KECONDONGAN:

    Bangunan tersebut didirikan di atas struktur tanah yang lembut disamping itu terdapat bebanan tangki yang menakung air yang telah menyebabkannya condong sedikit ke arah barat laut.

3 comments: